Otros perfiles
Domiciliar rebuts és un tràmit molt freqüent dins de les entitats financeres. Conegut ara amb el nom de càrrec SEPA, és l'autorització que rep el banc perquè aboni o cobri les factures que rebem de forma periòdica. És a dir, programar el pagament de determinats serveis per evitar molèsties innecessàries al final de cada mes.
És comú que qualsevol usuari o empresa hagi de pagar certs rebuts de forma regular. Serveis com la llum, l'aigua, el gas, internet o la subscripció a plataformes per veure sèries de pagament. En tots els casos, l'entitat bancària fa aquest procés i et permet despreocupar-te de la quota. Imagina que pesat resultaria haver de fer manualment tots els pagaments. Amb el risc que això suposa, a més, perquè el retard en el compliment d'una mensualitat pot comportar la suspensió del servei.
Càrrecs SEPA
Es van crear el 2014, moment en què la UE va decidir crear una zona única per a pagaments mitjançant l'euro. Aquest nou instrument ha simplificat al màxim les transferències entre països de la UE i d'altres associats (36, en total). En usar un mateix sistema, les transaccions s'agilitzen al màxim. En unificar el procés, s'eliminen les traves que es produïen anteriorment, amb dificultats per saber de quin país procedia el pagament.
Aquest tipus de càrrecs també són útils per als empresaris o autònoms. Per exemple, en cas que vulguin domiciliar el pagament a clients. Per fer-ho, només han de remetre una ordre de domiciliació a la seva entitat bancària. Aquest document inclou, entre altres coses, els codis IBAN i BIC/SWIFT, a més d'una sèrie de dades.
L'ordre de domiciliació: en què consisteix?
És el document que autoritza el banc per abonar els rebuts domiciliaris. Perquè l'ordre es pugui dur a terme, hem de presentar una sèrie de dades obligatòries:
- Explicar que volem una ordre de domiciliació bancària SEPA. Es requereix un escrit llegible, on quedi clar.
- Cal incloure la referència de la sol·licitud. Consisteix en un nombre de 35 caràcters, compost per lletres i números.
- Informació del client (identificació, DNI i adreça), així com l'adreça de la companyia creditora, és a dir, la que reclama el pagament.
- El codi BIC/SWIFT (bank identifier code), del banc que emetrà els pagaments. A Espanya, compta amb 11 dígits. Si vols més informació, pots consultar el següent article.
- El codi IBAN (international bank account number), que identifica l'emissor del compte bancari del client. És alfanumèric i compta amb 24 caràcters en el cas espanyol (4 inicials + 20 del compte bancari).
- Freqüència amb què fa el pagament: únic, trimestral, mensual…
- Data i lloc on s'ha signat.
- Signatura del sol·licitant.
És important indicar que per completar aquesta domiciliació cal que el compte destí tingui saldo positiu. Si no és així, el rebut es tornarà. D'altra banda, quan es deixa de percebre un servei, hem de cancel·lar-lo. Altrament, correm el risc de rebre futurs pagaments a productes a què ja no estem subscrits.
Obrir el teu compte online és així de fàcil amb CaixaBank
Fes-te'n client de manera ràpida i 100 % segura.
Devolució de rebuts
Igual que es poden domiciliar rebuts, també es poden tornar. A vegades, la companyia elèctrica o el gimnàs ens poden enviar un càrrec per duplicat. Quan ocorre aquesta situació, el millor és aclarir-ho. Tots els rebuts es poden tornar lliurement pel client, llevat del pagament de comissions o préstecs. La llei espanyola marca els següents terminis.
- Si es pretén tornar un rebut domiciliat amb autorització, el termini és de 8 setmanes (50 dies).
- En cas que no hi hagi hagut ordre de domiciliació signada, aquest lapse temporal augmenta fins als 13 mesos.
Ara ja saps més sobre el càrrec SEPA, la seva devolució i els seus terminis. Consulta tota la informació sobre comptes bancaris amb CaixaBank.
Fes-te client de CaixaBank i gaudeix de tots els seus avantatges