Per pal·liar els efectes econòmics de la COVID-19, podràs sol·licitar el finançament, a través d'un préstec personal, per poder satisfer el pagament del lloguer del teu habitatge habitual. Aquest préstec està vinculat a la línia d'avals d'arrendament del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), a través de l'ICO
A CaixaBank, més que mai, estem al teu costat.
Les condicions de finançament per als arrendataris en situació de vulnerabilitat econòmica a conseqüència de l'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19 consisteix en un préstec personal per disposicions a tipus fix d'un import màxim de 5.400 €, que abonarem directament al teu arrendador, per fer front a un màxim de sis mensualitats no superiors a 900 €. Podràs tornar-lo durant els pròxims sis anys, sense que hagis de pagar ni despeses ni comissions, i té amb un període de carència inicial de 6 mesos, és a dir, 6 mesos de carència i 66 mesos d'amortització.
Les sis mensualitats poden ser des de l'1 d'abril de 2020 i no poden ser posteriors a sis mesos a comptar a partir de la signatura del préstec, ni posteriors al final de la vigència del contracte d'arrendament o de les seves pròrrogues.
Els préstecs es podran sol·licitar abans del 30 de setembre de 2020 i s'hauran de formalitzar abans del 31 d'octubre de 2020. No obstant això, aquest termini es pot ampliar a través d'una ordre del MITMA.
Cal tenir en compte que:
- Tots els arrendataris que constin en el contracte de lloguer hauran de ser titulars del préstec.
- L'aprovació per part de l'entitat de la teva sol·licitud de préstec quedarà suspesa fins que posteriorment l'ICO en determini l'acceptació definitiva.
- No es considerarà realment formalitzada/constituïda l'operació de préstec fins que no rebem la conformitat de l'ICO, per a la qual cosa cal complir la Condició Suspensiva.
És una condició essencial per al client, ja que si no es compleix, el contracte no entra en vigor.
Per això, el préstec restarà suspès fins que no es compleixin les condicions següents:
- Que l'ICO validi la procedència de la sol·licitud.
- Que no s'hagi superat el límit màxim concedit per l'ICO a l'Entitat per a aquesta línia de finançament.
- Que la documentació presentada sigui correcta i idònia per acreditar els requisits marcats per l'ICO. La falta d'entrega de la documentació o la falta d'idoneïtat d'aquesta són motiu suficient per a la no entrada en vigor del préstec.
El finançament està adreçat als arrendataris d'habitatge habitual residents a Espanya que en aquests moments no puguin fer front al pagament dels lloguers com a conseqüència de circumstàncies sobrevingudes degudes a la crisi sanitària de la COVID-19.
Els criteris d'elegibilitat per a sol·licitar el finançament són els següents:
- Que l'arrendatari o algun dels membres de la unitat familiar es troba afectat per circumstàncies que impliquen una reducció d'ingressos, a conseqüència de l'expansió del COVID-19, a causa d'alguna d'aquestes causes:
- Passar a estar en situació de desocupació
- Per estar afectat per un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTE)
- Per haver reduït la seva jornada per motiu de cures
- Per cessament d'activitat dels treballadors per compte propi
- Per altres circumstàncies sobrevingudes vinculades a l'activitat laboral o empresarial que impliquin aquesta reducció d'ingressos. - Que els ingressos de la unitat familiar siguin inferiors a 2.689,20€.
- Que el ràtio de despeses (renda i subministraments bàsics) vs ingressos sigui igual o més del 35%.
Quina documentació has d'aportar?
Per poder tramitar el préstec, hauràs d'aportar TOTA la documentació obligatòria
- Document d'identitat (NIF/NIE) vigent de tots els arrendataris
- Contracte d'arrendament en vigor
- Certificat d'empadronament relatiu a les persones empadronades a l'habitatge, en el moment de la sol·licitud del préstec
- Nota simple del Servei d'Índexs del Registre de la Propietat. Un per a cada arrendatari i per a cada membre addicional de la unitat familiar.
- Documentació acreditativa d'unitat familiar declarada (1 per unitat familiar)
1. Llibre de família si es tracta de matrimoni o hi ha fills
2. Certificat de parella de fet
- Si estàs en situació d'atur o estàs afectat per un ERTO: Hauràs d'aportar el certificat expedit per l'entitat gestora de les prestacions, en què figuri la quantia mensual percebuda en concepte de prestacions o subsidis per desocupació
- Si ets autònom i estàs afectat per un cessament de la teva activitat: Hauràs d'aportar el document acreditatiu de cessament d'activitat
En el cas que la renda de lloguer del contracte no coincideixi amb l'import que s'està pagant actualment, s'ha de justificar l'import del pagament:
Si la diferència de preu és deguda a l'IPC, es pot justificar amb alguns d'aquests documents en els quals apareguin les dades de l'arrendatari:
- Extracte del compte corrent del pagador en què es reflecteixi el pagament.
- Justificant de transferència de la renda del lloguer (2 últims pagaments).
- Rebut de pagament de la renda del lloguer (2 últims pagaments).
Si la diferència de preus no es justifica per la inflació, s'ha de sol·licitar un annex al contracte d'arrendament signat per l'arrendador
Si en el contracte d'arrendament no apareix el compte de l'arrendador en què s'abonen periòdicament les quotes de lloguer, es pot justificar amb algun dels documents següents:
- Justificant de transferència/pagament
- Document en què es puguin veure el número de compte i el nom de l'arrendador (imatge de banca en línia, compte, etc.)
Si en el contracte d'arrendament no està en vigor o el nombre d'arrendataris és diferent del del moment actual, caldrà aportar:
Annex de l'arrendador. aquest document recull les noves condicions del contracte d'arrendament, si l'original difereix de les actuals, i ha d'estar signat per l'arrendador.
Document | On pots trobar-lo |
---|---|
Contracte d'arrendament en vigor | Es tracta d'un document del qual hauries de tenir la teva pròpia còpia; si no és així, demana una còpia del contracte a l'arrendador. |
Certificat d'empadronament de les persones que viuen a la llar |
Pots sol·licitar el certificat d'empadronament de l'habitatge llogat a l'ajuntament de la localitat on es troba l'habitatge:Pots sol·licitar el certificat d'empadronament de l'habitatge llogat a l'ajuntament de la localitat on es troba l'habitatge:
|
Llibre de família/certificat de parella de fet | Si no disposes d'aquests documents, pots sol·licitar-los al Registre Civil. |
Nota simple del Servei d'Índexs del Registre de la Propietat |
Es pot sol·licitar per correu electrònic al Registre de la Propietat on tingui inscrita el seu habitatge habitual o, en el seu cas, a qualsevol dels Registres de la ciutat on tingui la seva residència habitual incorporant necessàriament fotocòpia del DNI de la persona sobre la qual s'hagi d'expedir la informació o, en el seu cas, de tots els membres de la unitat familiar. http://www.registradores.org/lista-de-correos-electronicos-de-los-registros-de-la-propiedad/ Recorda que cal demanar un certificat per cada membre de la unitat familiar/unitat de convivència i que la data d'emissió ha de ser inferior a 3 mesos |
Certificat de desocupació en què consti el subsidi rebut |
Seu electrònica del Servei Públic d'Ocupació Estatal https://sede.sepe.gob.es |
Certificat de cessament d'activitat expedit per l'AEAT o l'organisme competent de la comunitat autònoma |
Pàgina web de l'AEAT o de l'organisme competent de la comunitat autònoma. |
Justificant de pagament del lloguer: Extracte del compte corrent on aparegui reflectit el pagament, Justificant de transferència de la renda, Rebut de pagament de la renda |
Per trobar aquesta informació pots accedir a la teva banca en línia. |
Annex de l'arrendador | Pots baixar el document aquí. |
Pots baixar aquí la llista de la documentació necessària:
Important! Perquè es pugui tramitar la sol·licitud, haureu de venir TOTS els arrendataris que apareixen en el contracte de lloguer i aportar TOTA la documentació obligatòria.
L'entitat disposarà d'un termini de 12 dies feiners per estudiar l'operació i adoptar una decisió respecte a la materialització efectiva del préstec o, si escau, la denegació d'aquest.
Si existeix dèficit documental, el client ha d'aportar la documentació en el termini de 3 dies hàbils des que se li sol·licita. Després d'aquest requeriment s'interromprà el termini de resposta de 12 dies, que continuarà des del dia hàbil següent al de l'aportació de la documentació de manera correcta.
En cas que no s'aporti la documentació dins del termini requerit, l'entitat comunicarà al client aquest incompliment, activarà la Condició Suspensiva i deixarà el contracte sense efecte.
En cas d'aprovació o denegació de l'operació per part de l'ICO, l'entitat comunicarà al client aquesta decisió mitjançant:
- Missatge push a través de CaixaBankNow, o
- Una comunicació per correu postal
Recorda que els préstecs es podran sol·licitar abans del 30 de setembre de 2020 i s'hauran de formalitzar abans del 31 d'octubre de 2020.
No obstant això, aquest termini es pot ampliar a través d'una ordre del MITMA.
Completa el següent formulari per comprovar si compleixes els criteris d’elegibilitat
Tractament de dades personals.
Responsable del tractament: Caixabank, SA (“CaixaBank), amb NIF A08663619 i domicili al c/ 2-4, 46002 València.
Dades de contacte del Delegat de Protecció de Dades: www.caixabank.com/delegatprotecciodedades.
Finalitats del tractament: les dades i informació recollides (les "Dades") són necessaris (i) per tramitar la seva sol·licitud i es tractaran amb aquesta finalitat, així com (ii) per a complir aquelles obligacions normatives exigibles a Caixabank. Base legitimadora del tractament: (i) execució contractual (ii) compliment de les obligacions legals aplicables a CaixaBank.
Comunicació de les dades: les Dades podran ser comunicades a autoritats i organismes públics, per al compliment d'una obligació legal requerida, així com a proveïdors de serveis i tercers necessaris per a la gestió i execució d'aquesta sol·licitud.
Període de conservació de les Dades: als efectes de la tramitació de la present sol·licitud, les dades seran tractades mentre romanguin vigents les relacions derivades de la tramitació sol·licitada.
Les Dades seran conservats (durant el termini de prescripció de les accions derivades d'aquestes relacions) als únics efectes de complir les obligacions legals requerides, i per a la formulació, exercici o defensa de reclamacions.
Exercici de Drets
El titular de les Dades pot exercir els drets d'accés, rectificació, oposició, supressió, limitació i portabilitat, d'acord amb la normativa, a les oficines de CaixaBank, al apartat de correus 209- 46.080 València, a www.CaixaBank.com/exercicidedrets, o les opcions habilitades a aquest efecte en la seva banca digital o mòbil.
També podrà dirigir qualsevol reclamació derivada del tractament de les Dades a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (www.agpd.es).
1. A aquests efectes, s'entén per empresari i professional la persona física que compleixi les condicions que preveu l'article 5 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit.
2. A aquests efectes s'entendrà per unitat familiar la composta pel deutor, el seu cònjuge no separat legalment o parella de fet inscrita i els fills, amb independència de la seva edat, que resideixin en l'habitatge, incloent els vinculats per una relació de tutela, guarda o acolliment familiar i el seu cònjuge no separat legalment o parella de fet inscrita, que resideixin a l'habitatge.
3. A aquests efectes, s'entendrà per "despeses i subministraments bàsics" l'import del cost dels subministraments d'electricitat, gas, gasoil per a calefacció, aigua corrent, dels serveis de telecomunicació fixa i mòbil i les contribucions a la comunitat de propietaris. Només tenen la consideració de "despeses i subministraments bàsics» els subministrats en l'habitatge habitual de la unitat familiar.
Sense perjudici del seu dret a informar-se i/o sol·licitar la Moratòria de Deute Hipotecari prevista en el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 així com en el Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, i/o la moratòria establerta en l'acord sectorial al qual s'ha adherit l'entitat, CaixaBank, SA també l'informa que d'acord amb l'Annex del Reial decret llei 6/2012, de 9 de març, de mesures urgents de protecció de deutors hipotecaris sense recursos, modificat per Llei 1/2013, del 14 de maig, de mesures per reforçar la protecció als deutors hipotecaris, reestructuració de deute i lloguer social, pel Reial decret llei 1/2015 de 27 de febrer, de mecanisme de segona oportunitat, reducció de càrrega financera i altres mesures d'ordre social i pel Reial Decret Llei 5/2017, de 17 de març, pel qual es modifica el Reial Decret Llei 6/2012, de 9 de març i la Llei 1/2013, de 14 de maig i per la Llei 5/2019, de 15 de març, reguladora dels Contractes de Crèdit Immobiliari, ens trobem adherits al Codi de Bones pràctiques, disposant d'informació explicativa i accessible al públic sobre aquest mecanisme de protecció a la nostra pàgina web.
Així mateix, si no compleix els requisits legals que el qualifiquessin per estar en situació d'especial vulnerabilitat econòmica, l'informem que, des de CaixaBank, estarem a la seva disposició per estudiar una solució personalitzada al seu cas i poder així adoptar les mesures oportunes per pal·liar la seva situació.
4. Càrrega hipotecària:
Es considera com a càrrega hipotecària el deute hipotecari contret per l'adquisició de:
a) L'habitatge habitual.
b) Immobles afectes a l'activitat econòmica que desenvolupen els empresaris i professionals als quals es refereix el RDL 11/2020.
c) Habitatges diferents a l'habitual en situació de lloguer i per a les que el deutor hipotecari persona física, propietari i arrendador d'aquests habitatges, hagi deixat de percebre la renda arrendatícia des de l'entrada en vigor de l'Estat d'alarma decretat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, o deixi de percebre fins a un mes després de la finalització de la mateixa.
CaixaBank, SA, amb domicili social al carrer Pintor Sorolla, 2-4 46002 València, amb el NIF A08663619, inscrita al Registre Mercantil de València, tom 10370, foli 1, full V-178 351, i inscrita en el Registre Administratiu Especial del Banc d'Espanya amb el número 2100.