Com duen a terme l'estafa?
A través de trucades telefòniques o creant anuncis en xarxes socials i a internet, els estafadors es promocionen com a brokers o gestors d'inversions que ofereixen grans beneficis per invertir els teus estalvis. Si aconsegueixen convèncer-te que es tracta d'una oportunitat única per aconseguir una gran quantitat de diners extra, et faciliten un número de compte bancari on fer un ingrés d'un petit import de prova.
Una vegada feta la transferència, habitualment el ciberdelinqüent t'assigna un usuari i una contrasenya per accedir a una pàgina web falsa on pots seguir la suposada evolució de la petita inversió. Aquesta evolució està controlada pels estafadors que et mostren com es multiplica o triplica en un període molt curt de temps, argument que utilitzen per insistir que hi inverteixis més diners. En alguns casos, el suposat broker pot sol·licitar-te les dades d'accés a la banca online per encarregar-se de fer ell mateix la nova transferència.
I què passa quan vols recuperar els diners i demanes el rescat d'una part o de la totalitat dels fons? Arribats en aquest punt, l'estafador utilitza diferents excuses per aconseguir que facis una última transferència amb un pretext que pot ser, per exemple, el pagament d'impostos pels beneficis obtinguts. Habitualment, una vegada fet aquest últim el pagament, perds qualsevol comunicació amb l'individu i amb els diners.
Com pots evitar ser una víctima?
Davant de qualsevol trucada telefònica o publicitat d'un suposat broker o gestor d'inversions a través de xarxes socials o un altre canal d'internet es recomana:
- Davant de qualsevol oferta d'inversió, ja sigui petita o gran, utilitzar el sentit comú i no precipitar-se mai. Els ciberdelinqüents intenten transmetre sensació d'urgència i precisament això ha de generar màxima alerta.
- Desconfiar de trucades telefòniques, anuncis d'empreses o individus que prometen o garanteixen inversions amb elevades rendibilitats en un període molt curt de temps. Sempre cal extremar les precaucions davant d'ofertes que semblen massa bones per ser veritat
- En cas de sospitar que s'ha estat víctima d'una estafa o si s'han facilitat dades bancàries, s'ha de contactar immediatament amb el gestor d'oficina o trucar al servei d'atenció al client +34 93 887 25 25 / +34 900 40 40 90.